Pusat perubatan Kek Lok Si akan dibuka pada bulan Mei

Pusat perubatan Kek Lok Si akan dibuka pada bulan Mei

[ad_1]

Kek Lok Si, yang menyambut ribuan pelancong ke Pagoda dan patung Kuan Yin, akan segera menyambut pesakit yang miskin.

GEORGE TOWN: Kek Lok Si di Pulau Pinang terkenal dengan kuil Buddha, Pagoda dan patung tinggi Kuan Yin. Pada bulan Mei, ia juga akan menjadi rumah bagi hospital bukan untung Buddha pertama, Pusat Perubatan Amal Kek Lok Si (KLSCMC).

Anggota dewan merangkap pengawas perubatan Dr Teng Hock Nan hari ini mengatakan KLSCMC kini berada dalam fasa terakhir sebelum dibuka setelah baru-baru ini menerima sijil siap dan pematuhan hospital dari kerajaan negeri.

Dia mengatakan peringkat terakhir melibatkan pemeriksaan oleh bahagian kawalan amalan perubatan swasta kementerian kesihatan sebelum mengeluarkan lesen operasi hospital swasta.

“Setelah kami mendapat lesen, hospital kami akan mula beroperasi,” katanya pada sidang media di sini.

Menurutnya, hospital pakar lima tingkat, yang memiliki luas kurang dari satu ekar tanah, akan memiliki 50 tempat tidur, serta kemudahan dan perkhidmatan perubatan moden seperti sinar-X, ultrasound, CT-scan, unit rawatan kritikal modular dan pusat hemodialisis.

Dia juga mengatakan bahawa KLSCMC mempunyai 130 kakitangan perubatan terlatih, termasuk pakar perubatan dalaman, ortopedik, anestesiologi dan radiologi.

“Kami berharap dapat memperluas hospital kami dengan jumlah katil 200 di masa depan,” katanya.

Sementara itu, Teng juga mengatakan bahawa hospital amal bukan untung tidak akan berlatih atau beriklan untuk pelancongan perubatan.

Dia menjelaskan bahawa kos rawatan perubatan mereka, salah satu yang paling rendah di antara hospital bukan keuntungan di Malaysia, hanya akan menguntungkan warganegara Malaysia.

“Bagi orang asing, kita hanya dapat menstabilkan mereka dalam keadaan darurat sebelum memindahkan pesakit ke hospital lain,” tambahnya.

[ad_2]

Source link

COMMENTS